ID-attaché til Ankara: Vil du arbejde med dokumentkontrol og personidentitet i et internationalt miljø?

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Storkøbenhavn
16-05-2019
Expires
05-06-2019

Som Nationalt ID-centers ID-attaché bliver du udstationeret på den danske am-bassade i Ankara, hvorfra du skal styrke de danske udlændingemyndigheders mulighed for at vurdere identiteten på personer, der ønsker at komme til Danmark. Nationalt ID-center søger en ID-attaché til udsendelse i efteråret 2019.

Om stillingen
Stillingen som ID-attaché er en nyoprettet stilling, der placeres fast på den danske ambassade i Ankara, Tyrkiet. Forud for din udsendelse i efteråret 2019 kommer du til at arbejde i nogle måneder i Nationalt ID-center i København, hvor du bl.a. vil gennemgå en grundig træning i dokumentkontrol.

Ansættelsesperioden for ID-attachéen vil være 2 år med mulighed for forlængel-se. Stillingen vil omfatte rejseaktivitet i nærområdet efter behov, ligesom der vil kunne forekomme tjenesterejser til Danmark.

Dine arbejdsopgaver som ID-attaché vil blandt andet omfatte følgende:

  • understøtte og hjælpe ambassaden i dens arbejde med ID-kontrol i forhold til ansøgere til bl.a. visum og opholdstilladelser til Danmark
  • indhentning af både generelle og specifikke ID-relaterede oplysninger til brug for danske udlændingemyndigheders sagsbehandling
  • indhentning af oplysninger om aktuelle misbrugstendenser på ID-området
  • opbygge netværk med andre landes udsendte ID-eksperter samt deltage i relevante samarbejdsfora
  • samarbejde med de tyrkiske myndigheder i forhold til ID-kontrol, herunder også med landets luftfartsmyndigheder og politiet i lufthavnene
  • opbygge en omfattende viden om ID-spørgsmål i forhold til hele regionen gennem samarbejde med lokale myndigheder og andre landes udsendte ID-eksperter
Da du er udsendt af Nationalt ID-center, vil du have en løbende og tæt kontakt med centeret. Du kommer også til at få et tæt samarbejde med de danske myndigheder på udlændingeområdet, herunder bl.a. Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udenrigsministeriet og Rigspolitiet. Som ID-attaché vil du indgå i dagligdagen på ambassaden og have et tæt samarbejde med ambassadens medarbejdere, herunder ikke mindst den konsulære afdeling.

Om dig
Du har en relevant uddannelses- eller erhvervsmæssig baggrund og gerne erfaring på området. Der stilles ikke bestemte uddannelses- eller erhvervsmæssige krav, men kendskab til området fra lignende arbejde i f.eks. internationale organisationer, centraladministrationen eller politiet vil være en fordel.

Du bliver en del af et internationalt miljø, hvor du udfordres fagligt og personligt, og hvor vi forventer, at du:
  • kan arbejde selvstændigt med komplekse opgaver og har stærke analytiske evner
  • har fornemmelse og interesse for internationale problemstillinger og samarbejder
  • har gode netværksegenskaber og kommunikationsevner
  • trives i et travlt og uformelt miljø
  • er robust, ansvarsfuld, fleksibel og resultatorienteret
  • kan bevare overblikket, også i relation til sikkerhedsmæssige udfordringer
Du skal have gode mundtlige og skriftlige engelskkundskaber. Såfremt du kommer i betragtning til stillingen, skal du gennemføre en engelsk sprogtest. Det vil også være en fordel, men ingen forudsætning, at du kan tyrkisk og/eller arabisk.

Du vil som led i ansættelsesprocessen også skulle gennemgå en test i forhold til farveblindhed, ligesom der vil være en skriftlig test i forbindelse med samtalen, hvor vi tester dine skriftlige danskkundskaber. Testen tager cirka et kvarter og skal løses uden hjælpemidler.

Som led i din udsendelse vil du skulle gennemføre relevante sikkerhedskurser hos Udenrigsministeriet, herunder HEAT, CAC og førstehjælp.

Din nye hverdag
Du bliver ansat i Nationalt ID-center, som organisatorisk er en del af Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Du udsendes under Udenrigsministeriets specialattachéordning og er under udsendelsen underlagt ambassadørens instruktionsbeføjelse. Udsendelsesvilkårene følger Udenrigsministeriets retningslinjer, herunder vil du få udbetalt et skattefrit udetillæg, som kompenserer for merudgifter, ligesom der vil være tale om en række supplerende skattefrie ydelser omfattende bl.a. forflyttelsesrejse og flytning, samt bolig.

Efter behov kan du forvente rejseaktivitet til lande i nærområdet. Det er muligt at medbringe familie, som ligeledes vil være omfattet af Udenrigsministeriets retningslinjer.

Du ansættes efter overenskomst mellem Finansministeriet og relevant organisation. Der er mulighed for at forhandle tillæg, der matcher dine kvalifikationer.
Vil du vide mere om stillingen, så kontakt chef for Nationalt ID-center Jakob Dam Glynstrup på telefonnummer 22 73 48 98 eller pr. mail jg@nidc.dk.

Det er en forudsætning for stillingen, at du kan opnå sikkerhedsgodkendelse til ”HEMMELIGT”, og at du kan opretholde godkendelsen under hele ansættelsesforholdet.

Om Nationalt ID-Center
I Nationalt ID-center er vi 26 engagerede medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund, der varetager en bred vifte af opgaver.

Nationalt ID-center er et uafhængigt kompetencecenter på ekspertniveau, hvis formål er at styrke sikkerheds- og kontrolindsatsen på udlændingeområdet. Centerets primære opgave er at yde rådgivning og bistand til danske myndigheder i forhold til spørgsmål om fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet.

Nationalt ID-center har en central rolle i at sikre, at trends, erfaringer og risiko-vurderinger fra relevante lande bearbejdes, kvalitetssikres og gøres tilgængelige for de relevante myndigheder, ligesom en af centerets kerneopgaver er at koordinere et overordnet og tværgående myndighedssamarbejde på ID-området. Herudover har centeret et analytikerteam, som indhenter og formidler ID-relateret information.

Nationalt ID-center udbyder også ID-kurser for at sikre, at relevante myndigheder har de nødvendige kompetencer på ID-området. Centeret bistår tillige gennem et rejsende team danske diplomatiske repræsentationer med at styrke deres kapacitet på kontrol- og sikkerhedsområdet gennem både teknisk bistand og undervisning inden for ID-relaterede forhold.

Nationalt ID-center har endvidere til opgave at vurdere og indstille til udlændinge- og integrationsministerens godkendelse, hvorvidt andre landes pas og anden rejselegitimation kan accepteres som gyldige til indrejse i Danmark. Endelig skal Nationalt ID-center i de kommende år også opbygge kompetencer inden for fingeraftryk og ansigtssammenligning.

Søg stillingen
Klik på knappen i højre side og upload din ansøgning, cv, eksamensbevis mv. senest onsdag den 5. juni 2019, kl. 23.59.

Vi forventer at holde samtaler den 17. eller 18. juni 2019.

Ligestilling i alle dens aspekter er vigtig. Derfor opfordres alle interesserede uan-set etnisk tilhørsforhold, religion, køn, alder og lign. til at søge stillingen. Udlæn-dinge- og Integrationsministeriet er medlem af Foreningen Nydansker.

Behandling af persondata
Du kan læse om behandlingen af dine persondata i folderen ”Sådan behandler vi persondata om dig – før, under og efter din ansættelse i Udlændinge- og Integrationsministeriet”. Du finder folderen på vores hjemmeside: http://uim.dk/filer/saadan-behandler-vi-persondata-om-dig.pdf

Praktisk information

Udlændinge- og Integrationsministeriet

 
Slotsholmsgade 10
Telefon 22734898
Beliggenhed